پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5059
-
الف
+

سریال خواب و بیدار در یک نگاه

در این گزارش نگاهی به سریال «خواب و بیدار» انداخته‌ایم.

در این گزارش نگاهی به سریال «خواب و بیدار» انداخته‌ایم.

به گزارش آی‌فیلم، گونه جنایی‌-‌پلیسی در محصولات تلویزیونی و سینمایی جهان جایگاه ویژه‌ای را دارا است و بسیاری از مخاطبان این رسانه‌ها را جذب خود می‌سازد. این ژانر اما در سینما و تلویزیون ایران چندان مورد توجه سینماگران و برنامه‌سازان قرار نگرفته است. ژانر جنایی در اوایل دهه 40 البته گونه محبوب و به نسبت )در قیاس با سایر محصولات آن دوران و نه با استانداردهای جهانی) موفقی در سینمای ایران بود.

اما پس از چند سالی فترت، مهدی فخیم‌زاده با سریال خواب و بیدار جریان تازه‌ای را در این‌گونه ایجاد کرد. خواب و بیدار با داستان پرکشش و کاراکترهای جذابش تبدیل به پرطرفدارترین سریال پلیسی سال شد. بخشی از جذابیت‌های خواب و بیدار مرهون کاراکترهای منفی‌اش بود. در واقع برای مخاطب کاراکترهایی چون ناتاشا و اصغر کپک جذاب‌تر از پلیس‌های مجموعه بودند. بخشی از این ماجرا به توانایی‌های متفاوت بازیگران بازمی‌گشت و بخشی از آن به باز بودن دست فخیم‌زاده در پردازش شخصیت‌های منفی. خواب و بیدار با حضور شخصیت‌های جذاب، داستان پرکشش و کارگردانی حرفه‌ای فخیم‌زاده، اوجی را در سریال‌های پلیسی تلویزیون رقم زد.

بیشتر بخوانید

نقشه جدید ناتاشا

ناتاشا همچنان می‌تازد

ضدقهرمان‌های ماندگار در تلویزیون (۱)

نکته مهم کوشش فخیم‌زاده برای ساخت مجموعه‌ای استاندارد و جذاب بود؛ مجموعه‌ای پلیسی که تماشاگر هنگام دیدن سکانس‌های اکشن‌اش دیگر به خنده نمی‌افتاد و در روایت داستانش به تصادف‌های عجیب و غریب پناه نمی‌برد. همین مساله سریال فخیم‌زاده را در جایگاهی بالاتر از بسیاری از مجموعه‌های پلیسی سال‌های اخیر قرار داده بود.

این سریال که در آن محمد صادقی، دانیال حکیمی، لادن طباطبایی، مهدی فخیم‌زاده، لیلا برخورداری و رویا نونهالی نقش ایفا می‌کردند ، در مورد زنی به نام ناتاشا (با بازی تماشایی نونهالی) است که به ایران باز می‌گردد تا معامله‌ای را در مورد مواد مخدر به انجام رساند، اما پول خود را از دست می‌دهد و مجبور به انجام دزدی‌هایی می‌شود که در این راه موفق بوده و حتی معامله خود را نیز به اتمام می‌رساند، اما در پایان کشته می‌شود.

فخیم‌زاده در این سریال با دستمایه قرار دادن داستانی پرکشش، یک تیم پلیسی ویژه را در مقابل یک زن خلافکار حرفه‌ای قرار می‌دهد. تلاش هر یک از دو طرف ماجرا، برای به زانو در آوردن طرف مقابل، کشمکش جذابی را پدید آورد که مخاطب را 20 هفته به همراه خود کشاند. پرداختن به نگرانی‌ها، معضلات و سوابق زن اصلی داستان از او یک شخصیت چند وجهی و جذاب منفی خلق کرده بود که عمق داشت و باور مخاطب را بر می‌انگیخت.

در واقع فعالیت‌های او با پشتوانه گذشته‌اش در در دل ارتباط با موقعیت‌های پیرامونی تکوین یافته بود. رابطه کینه‌جویانه و خصمانه ناتاشا با مادر و پدرخوانده‌اش، رابطه حرفه‌ای و بی‌رحمانه با همدستانش و تمهیدات بی‌نقص‌اش در مقابله با پلیس باعث شده بود برای ناتاشا نوعی فردیت شکل گیرد. هرچه ویژگی‌های تازه شخصیت ناتاشا در طول داستان فاش می‌شد، کار پلیس نیز به عنوان سویه مثبت ماجرا دشوارتر می‌نمود و در این بینابین آنها را به کنش دراماتیک وا می‌داشت. در عین حال پلیس در خواب و بیدار، قدرت مطلق نبود؛ آن سان که مثلا به سهولت نقشه بزهکاران را ردیابی و آنها را غافلگیر کند و همین ویژگی‌ها خواب و بیدار را جزو دیدنی‌ترین گونه‌های پلیسی در حوزه تلویزیون ما قرار داده است.

فخیم‌زاده پس از خواب و بیدار چند سریال پلیسی دیگر هم ساخت که به رغم استقبال بالای مخاطب در قیاس با خواب و بیدار چندان موفق نبودند. 

مهدی فخيم‌زاده، رؤيا نونهالی، دانيال حكيمی، محمد صادقی، لادن طباطبايی، حبيب دهقان‌نسب، كامران تفتی و ليلا برخورداری از جمله بازیگرانی هستند که در اين سريال پليسی به ايفای نقش پرداخته‌اند.

بر اساس این گزارش، سریال «خواب و بیدار»، هر روز ساعت ۱۹:۰۰ از آی‌فیلم فارسی پخش و در ساعت ۳:۰۰ بامداد و ۱۱:۰۰ روز بعد بازپخش می‌شود.

منتقد: مهرزاد دانش

ه خ/ س م

نظر شما
ارسال نظر